荷乐网下载手机App | 客服热线:0031(0)104133904
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-13 15:16:16 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
一起读书吧。我喜欢读书,近来在BOL。COM上买了些书,其中一本是DE OVERGAVE,小说,作者是:ARTHUR JAPIN。 有愿意一起读的来吧。我这里会做个读书笔记,这个读书笔记不是感想,而是阅读当中碰到的一些生词或者短语。我的第一本荷兰语小说是在考了NT2后,在学校里的NIVEAU 5的班级里读的,还记的很清楚,是荷兰作家TIM KRABBÉ 写的HET GOUDEN EI,是个恐怖故事,当时老师给复印的材料,我读完竟然还不知道有何恐怖的,故事情节也不甚了解,可以说第一本小说读的很是不求甚解,很潦草。但是总算有了个开始,以后慢慢地就读起小说来了。

有愿意读的一起来吧,一起放一些你自己注解的在阅读当中认为比较难的词语。

[ 本帖最后由 学习工作生活三不误 于 2009-4-13 17:57 编辑 ]
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-13 15:19:42 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
阅读过的人对此书评价甚高,这里放几个评价上来:

Klantbeoordelingen (45)
Beoordeling 1 t/m 20
6 apr 2009, Velp, Christian
Soms iets te pathetisch
Arthur Japin is een meester in het zich inleven in historische personages, zoals hij ook al eerder aantoonde in ‘De zwarte met het witte hart‘ en ‘De Grote Wereld’. In dit boek neemt hij ons mee naar het Amerika van halverwege de 19e eeuw. Hoofdpersoon Sallie ‘Granny’ Parker vestigt zich samen met haar man en grote gezin in het nog ontontgonnen Texas, op dat moment nog Comanche-gebied. Japin geeft een mooi inkijkje in het barre bestaan van deze mensen. Vervolgens gebeurt wat je al een beetje zag aankomen: hun fort wordt aangevallen en verwoest door de Indianen. De volwassenen worden vermoord en de kinderen meegevoerd. Granny is een van de weinige overlevenden en is de rest van haar leven vol van haat tegenover de indianen. Tot ze wordt bezocht door een indiaan die de zoon blijkt te zijn van haar eigen kleindochter Cynthia Ann. Alhoewel het plot prima is en Japin een prima schrijver is, vind ik toch dat er nog veel op dit boek aan te merken is. De soms nogal pathetische schrijfstijl bijvoorbeeld. Zoals het begin van het boek, waarin Granny vertelt over de dag van die aanval: Die ene dag, ja, die ene dag. Die dag, die 24 uur, etcetera etcetera”. Of de overvloed aan passages over de olifant Old Bet, die toch wel zoveel indruk op Granny gemaakt had, toen ze nog een kind was. En op veel andere plekken in het boek zakte bij mij ook de aandacht weg, bij weer zo’n lange passage die iets teveel in pathetiek wegzakt. Daarmee blijft mijn oordeel van Japin ongewijzigd: een verdienstelijk schrijver, maar het is het toch net niet echt goed.
30 mrt 2009, AMSTERDAM, nieuwsgierige lezer
Prachtig boek
Dit boek is geweldig! Mooi verhaal, spannend, het boek laat je niet los vooral als je even door het begin heen bent. Je zit middenin het verhaal, alsof je er zelf deel van bent. En het is heel mooi geschreven, hoewel het makkelijk te volgen blijft (geen ellenlange zinnen) is taalgebruik prachtig. Ik heb meteen meer boeken van Arthur Japin gekocht.
26 mrt 2009, Havelte, Michel
Gevoel in taal verwoord
Wat een mooi boek en ontzettend mooie zinnen. Nadenken over de zinnen, leerde mij emoties verder te ontrafelen. Echt heel mooi en dat tegen de achtergrond van een waar gebeurd verschrikkelijk verhaal
4 feb 2009, Ede
In één woord geweldig
Arthur Japin beschrijft in dit boek uitgebreid en gedetailleerd de tragische geschiedenis van de hoofdpersonen. Ontzettend mooi boek, met al zijn heftigheid, oog voor detail en eerlijkheid. Het is alsof ik er bij ben geweest en het kan voelen. Erg mooi. En ontzettend verslavend, want ik blijf benieuwd hoe dit verhaal verder gaat. Wat er nog meer gebeurd. Een indrukwekkend verhaal over loslaten, vertrouwen en het vasthouden aan je geliefden en hoop.
19 jan 2009, Groningen, Ans
Japin bedankt!
Voor een prachtig toegankelijk historisch document dat tegelijkertijd een ode is aan een krachtige en kwetsbare vrouw. Geweldig!
15 jan 2009, alkmaar, E.Boerebach
Zwaar overgewaardeerd
Ik was erg benieuwd na de goede berichten over de schrijver Japin en vooral dit boek.Maar wat een teleurstelling,dit is geen literatuur.Zijn schrijfkwaliteiten onstijgen de kasteelromans helaas niet.Bagger,wat mij betreft!
13 jan 2009, DELFGAUW, Caroline Jansen
Gruwelijkheden beschreven met fluwelen pen
De zinnen glijden als fluweel door de handen, waardoor de beschreven gruwelijkheden met een vertraagde reactie binnenkomen. Het effect is des te groter. Een blik op een roerige periode. Wat een prachtig verhaal.
3 dec 2008, Zuidbroek, M. van Dijk
genoten
Het is een boek wat ontzettend makkelijk leest. Naast een mooi verhaal, waarvan niet gelijk duidelijk is hoe het zal lopen, geeft het ook een mooie weergave van de Amerikaanse kolonisatie geschiedenis. Zeker de moeite waard!
30 nov 2008, amersfoort, m van de vis
net geen meesterwerk
Goed geschreven verhaal. Geeft je een stuk amerikaanse geschiedenis mee maar is af en toe net iets te saai geschreven op belangrijke punten vandaar net geen meesterwerk
20 nov 2008 Anita de Bruin
niet zo bijzonder
In het begin was ik gedreven in het lezen van dit boek, om toch op een gegeven moment verveeld te raken, ik heb bladzijdes snel gelezen, in de hoop weer in de ban van het boek te raken, wat helaas niet echt gelukt is. Het viel mij tegen.
19 nov 2008, Spanje, Elza
Aller mooiste boek ooit
Diep onder de indruk.Dat een mannelijke schrijver zich zo goed kan verplaatsen in een vrouw.De schrijfstijl is nieuw voor me en vond het meeslepend.Een levensverhaal uitgelicht in de dramatische geschiedenis van Amerika.Diep ontoerend verhaal.Heeft me echt verrijkt.DANK U WEL ARTHUR JAPIN!!!
9 nov 2008
De overgave A. Japin
Als cadeau gekregen en wat een cadeau!! In het begin moest ik, als ik eerlijk ben, even wennen aan de schrijfstijl, maar vanaf het moment dat ik het boek opensloeg, wilde ik het boek niet meer sluiten. Ik vond het boek zo spannend dat ik wilde weten hoe het eindigde, maar tegelijkertijd wilde ik niet dat het boek eindigde omdat ik het een prachtig vond en niet wilde stoppen met lezen. Toen de ontknoping kwam vond het ik prachtig het einde te weten en jammer, omdat het boek uit was......
15 okt 2008, Bellingwolde, Greta dijkstra
De overgave
Het boek neemt je mee in een andere tijd. Je waant je in het leven van de granny en voelt als het ware de strijd die ze levert. Heb het boek nu al 2 keer gelezen en ontdek steeds nieuwe dingen.
14 okt 2008, Den Haag
Het mooiste boek ooit.
Dit is het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb. Japin is een taaltovenaar, en dat niet alleen. Hoe hij als man in de huid van een vrouw kan kruipen, met alle vrouwelijke gevoelens en heel bijzonder. Geschiedschrijving op het hoogste literaire niveau.
3 okt 2008
Subliem
Prachtig boek, het verhaal speelt zich af in een tijd die tot de verbeelding spreekt. De personages komen echt tot leven, zo goed heeft Japin het verhaal geschreven.
25 aug 2008, Steenderen
Subliem en meeslepend: De Overgave
Weer een literair kunstwerk van Arthur Japin! Meeslepend verhaalt hij de levensgeschiedenis van Granny, een kolonistenvrouw in het Amerika van de 19e eeuw. De lezer wordt als vanzelf meegezogen in de wervelwind aan gebeurtenissen in het leven van Granny en haar familie. De emotionele beleving van Granny is daarbij het perspectief, waarin de lezer -desnoods tegen wil en dank - begrip krijgt voor de bitterheid en trotse houding van Granny, hoe onaangenaam deze ook moge zijn. Tegelijkertijd ontrafelt Granny, met het vertellen van haar verhaal, haar eigen levensweg en emoties, waardoor de lezer uiteindelijk op bijna intieme wijze getuige is van een ongedachte kwetsbaarheid van deze vrouw.
20 aug 2008, Amsterdam
PRACHTIG, GROOTS, EN MEESLEPEND GESCHREVEN
Dit is een MUST voor iedereen die van een goed boek houdt! Ongeacht of het onderwerp je interesseert, zelfs als je een zeer negatieve blik hebt op de kolonisten die uiteindelijk duizenden Indianen uitroeide zal dit boek je meeslepen in de wereld van Sallie. Bedenk als je leest dat deze vrouw NOOIT om mededogen vraagt. NOOIT! Japin is een meesterschrijver!
30 jul 2008, Duivendrecht
Een heerlijk boek om weg te lezen!
Granny komt in het begin nogal verbitterd en haatdragend over. Hoe kan een vrouw zoveel wrok dragen? Totdat het verhaal verder gaat en zij je een glimps laat zien van haar verleden. Vooral de details en de gevoelsomschrijvingen van blinde liefde en ontroering zijn heel mooi omschreven!
23 jul 2008, Den Bosch
De Overgave van Arthur Japin
Uitstekend boek over een van de eerste pioniersfamilies uit de verenigde staten. Het vertelt het levensverhaal van Cynthia Ann Parker door de ogen van haar oma. Ik vind vooral de wijze waarop feiten en fictie zijn gecombineerd erg boeiend. Een prima boek hoewel ik besef dat prima voor iedereen iets anders betekend. M. Mooren
21 jul 2008
De overgave moet je lezen!
De Overgave is een meeslepend verhaal over een pioniersfamilie. Alle gebeurtenissen in het boek raken je. Tijdens het lezen wil je eigenlijk niet meer stoppen. Het boek roept tijdens het lezen vragen bij je op, en daardoor wil je blijven lezen om alle antwoorden te krijgen. Ook zitten er mooie verbanden in het boek verstopt. Arthur Japin heeft zich goed in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, verdiept. Een topboek en super om als cadeau te geven!
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-13 16:55:04 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
11-15页:
1. dasspeld: sierspeld die op een das wordt gestoken
2. die mond van hem, zo verbeten.
--verbeten: met inspanning ingehouden; synoniem: verkropt, onderdrukt, voorbeeld: verbeten woed.
3. grimmig:

1  (verouderd) zeer boos synoniem: woedend
2  vreselijk om aan te zien
     een grimmig monster
3  toornig, onvriendelijk: voorbeeld:
       een grimmige blik
       een grimmig gelaat
       grimmig kijken
4. gonzen: klinken met een dof, verward geluid dat hoger is dan brommen, zo’n geluid maken
       het gonzen van de bijen
       de kogels gonsden door de lucht

5. uitdijen: zich uitzetten, groter van omvang, dikte, volume worden
synoniem: zwellen ; voorbeeld: gort dijt sterk uit bij het koken

6. losscheuren:  (wederk.) (figuurlijk) zich vrijmaken; voorbeeld:  zich uit de armen van zijn geliefde losscheuren

7. beteuteren:  verlegen, onthutst, op zijn neus kijkend (m.n. in); voorbeeld:  beteuterd staan, kijken

8. aanvoerder:  leider van een sportploeg

9. week: niet hard, zacht, zwak,  (figuurlijk) toegankelijk voor aandoeningen van medelijden of tederheid, of wel daardoor beroerd.

10. hij was ertoe gedwongen. voorbeeld: Al heel erg lang laat ik mij nergens meer toe dwingen.

11. lange lijs: iem. die lang is

12. Volhouden wekt ontzag. Overleven dwingt respect af.
ontzag:  eerbiedige vrees voor iem. of iets; voorbeeld:  ontzag voor iem. hebben, voelen, tonen; voorbeeld:  iem. ontzag inboezemen

13. Op zondag bidden ze dat het ze bespaard blijft ooit te moeten worden zoals ik.
besparen:
  1 sparende bijeenbrengen
  1 geld besparen voor een reisje
  2 (figuurlijk) nodeloos maken synoniem: uitwinnen
  2  dit bespaart mij veel moeite
  2 brandstof, kosten, ruimte, tijd, warmte besparen
  2  de zomertijd bespaart veel energie
  3  (m.betr.t. personen) niet vergen van –, niet doen ondergaan, niet belasten met –
  3  die droefheid, dat verdriet had hij mij kunnen besparen
  3  die moeite had u zich wel kunnen besparen
  3 de rest zal ik je maar besparen (in ’t bijzonder) niet vertellen

14. opeen: op elkaar

15. grommen:  (van dieren) een in de keel ratelend dof geluid maken; voorbeeld: een grommende beer
de hond begon bij onze nadering te grommen
(van mensen) binnensmonds morren; synoniem: pruttelen
hij gromde wat tussen de tanden

16. hollen: hard lopen; synoniem: rennen
       de kinderen holden voor ons uit
  2 achter iem. aan hollen: als versterking van: hem nalopen om hem van dienst te zijn

17. zeis: maaier
zijn zeis in een anders koren slaan: zich in de werkzaamheden van een ander indringen

18. indringen:  overgank. werkw. (wederk.) zich door list (slimheid), onbeschaamdheid enz. toegang of opneming bezorgen
       hij dringt zich overal in
       zich bij iem. indringen: ongevraagd zijn gezelschap zoeken, met zelfzuchtige bedoelingen
indringend: 1.  zich op onbescheiden wijze toegang bezorgend
2. overtuigend, nadrukkelijk: voorbeeld: een indringend en ontroerend verhaal
胖榕树  高级海盗  2009-4-29 11:17:25 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
原帖由 学习工作生活三不误 于 2009-4-13 16:16 发表
一起读书吧。我喜欢读书,近来在BOL。COM上买了些书,其中一本是DE OVERGAVE,小说,作者是:ARTHUR JAPIN。 有愿意一起读的来吧。我这里会做个读书笔记,这个读书笔记不是感想,而是阅读当中碰到的一些生词或者短语。我的第一本荷 ...


你说的这本荷兰小说《金蛋》,是我最初看的几部荷兰语电影之一。印象也很深刻。
hangten  ↗Heel Lekker探员↗  2009-4-29 12:20:12 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
我最近开始看荷兰语电影。看了很古老的一部电影但是很有意思,叫做minoes,挺有意思的。是说一只猫变成了女孩的故事。
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-29 18:21:50 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
原帖由 胖榕树 于 2009-4-29 12:17 发表


你说的这本荷兰小说《金蛋》,是我最初看的几部荷兰语电影之一。印象也很深刻。


对,这本书后来拍成了电影,我也看了,印象确实很深,尤其是那结尾。。。
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-29 18:22:56 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
原帖由 hangten 于 2009-4-29 13:20 发表
我最近开始看荷兰语电影。看了很古老的一部电影但是很有意思,叫做minoes,挺有意思的。是说一只猫变成了女孩的故事。


MINOES是很好看的电影,我也看了。
病猫儿  四海霸王  2009-4-29 19:27:13 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
能不能推荐本稍微简单的荷兰语读物啊
如果我只能够理解个20_30%,我是没有兴趣读的
遇到生词怎么办啊,通常去查荷语字典,不过有些还是不能领会
不知道用电子词典有没有帮助
学习工作生活三不误  海贼王  2009-4-29 20:06:18 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
原帖由 病猫儿 于 2009-4-29 20:27 发表
能不能推荐本稍微简单的荷兰语读物啊
如果我只能够理解个20_30%,我是没有兴趣读的
遇到生词怎么办啊,通常去查荷语字典,不过有些还是不能领会
不知道用电子词典有没有帮助 ...


稍微简单的就是报纸了,再简单些可以是小孩子的漫画书,我也读过的,呵呵。
您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

快速回复 返回顶部 返回列表

关于此网站上的Cookie

我们使用 Cookie 来个性化和改善您在我们网站上的使用体验,了解您如何使用本网站和为您提供量身定制的广告或咨询。 如果您继续使用我们的网站,即代表您同意我们使用 Cookie政策。 请访问我们Cookie条款隐私条款,了解最新内容。

接受