本帖最后由 beertje 于 2012-2-9 13:24 编辑
回复 opapa 的帖子
谢谢opapa的支持!
以下是我那个亚裔朋友在Discriminatie网站上发的信,也就是把事件陈述了一下
在Klacht一栏:Goedemiddag, Afgelopen weekend was ik (in Korea geboren, opgegroeid in Nederland) samen met mijn collega (Komt uit China, maar inmiddels een Nederlands paspoort en getrouwd met een Nederlander) wat drinken bij cafe/restaurant Barclay in Rotterdam. De wijn smaakte wat vreemd, dus ik vroeg de serveerster of er wat mis mee kon zijn. Nee, zij dacht van niet, maar wilde ik misschien wat anders drinken? Nou, graag, goeie service, dacht ik nog, een muntthee graag. De wijn was inmiddels weggehaald, en de thee werd gebracht. Daarbij deelde ze mee dat ik de wijn wel moest betalen, want ik had er al van gedronken. Dat zegt u wel een beetje laat, nu de wijn al weg is, zei ik. Bij het betalen wilde mijn collega nog even praten over de nogal vreemde gang van zaken. De manager mengde zich erin en zei dat we de wijn moesten betalen, want ik had er al van gedronken en nu kon hij de wijn niet meer verkopen... (?) Ook vroeg hij uit welk land we kwamen (mijn collega sprak in het engels, ik ook zodat zij kon verstaan wat ik zei) Mijn collega negeerde deze vreemde vraag, en zei dat als we de wijn toch moesten betalen, waarom werd deze dan weggehaald? Oh, je wilt wijn, hier heb je wijn, en de man schonk vervolgens nog een glas wijn in. We stonden met onze jassen aan, niet echt in de stemming om nu nog een toch al niet zo lekker smakend wijntje te gaan drinken. Nog even later zei de steeds bozer wordende manager dat we helemaal niks meer hoefden te betalen als we "naar ons eigen land terug zouden gaan." Daarna volgde er nog iets over dat we kakkerlakken waren en dat we snel zijn zaak uitmoesten. Met zo'n man valt niet meer normaal te praten, dus wij hielden ons hoofd hoog en liepen de zaak uit. Ik weet niet of het het waard is om dit hier te melden, maar ik vind het toch niet kunnen dat iemand die in een horeca gelegenheid werkt, dit soort dingen tegen zijn klanten zegt. Het is werkelijk waar de eerste keer dat iemand zo'n rechtstreekse racistische opmerking tegen me heeft gemaakt. Ik ben wel wat gewend, geroep op straat, dat soort dingen, maar dit is toch wel een dieptepuntje. Nou, ik ben in ieder geval mijn verhaal kwijt. Als u denkt hier nog structureel iets mee te kunnen doen dan verleen ik mijn medewerking graag. Anders tekenen we dit maar op onder de noemer "de mindere dingen van het leven". Met vriendelijke groet,
|