Vorige week vrijdag ’s middag heb ik mijn eerst autorijles gehad. Omdat ik van veel vriendinnen heb gehoord dat sommige instructeurs je veel meer lessen laten nemen dan je echt nodig hebt, heb ik mijn vriendin Liya, die al autorijden heeft geleerd meegevraagd of ze kon kijken of de instructeur goed is.
Om 13 minuten over 14.00 uur ben ik in een grijze ‘GOLF’ gestapt. Ik zei tegen de instructeur, ‘ Ik heb ongeveer 10 lessen in China gehad en ik ben ook voor het theorie-examen geslaagd. Ik wil binnen twee manden een rijbewijs halen. ’ Maar de instructeur zei: ‘ Het auto rijden in China en in Nederland is verschillende, je moet precies doen wat ik aan je vertel.’ ‘Ok ok . ’ Zei ik.
Allereerst ga ik de auto starten. Ik ga twee keer koppelen en gas geven, maar de auto stopt. Liya en de instructeur zeiden beiden: ‘ Je hebt aan het remmen geraakt.’ Daarna heb ik de auto gestart en op ons parkeerplek twee rondjes gereden. Daarna vroeg de instructeur me op straat te rijden.
Op de straat reed ik goed, de instructeur zei: ‘ Goed zo, Isabella.’ Maar ik heb de auto twee keer gestopt want de instructeur gaf meer dan twee opdrachten tegelijktijd, dat kon ik niet doen. Na dat bespreken met de instructeur vond ik het beter gaan.
Ik heb in de wijk ’s Graveland, waarin ik woon, gereden. Ik heb geoefend in het kijken naar alle spiegels van de auto. Achter me kwamen steeds veel auto’s. Ik vroeg aan de andere mensen: ‘ Hoe kunnen zo veel auto’s op de weg zijn? Het is toch half drie.’ Liya zei: ‘ Tja, het is vandaag vrijdag daarom zijn er zo veel auto’s op de weg. ’ ‘ Tja, In Nederland zijn overal auto’s, wees niet bang hoor. ’Zei de instructeur.
Wat ik wel raar vond is, toen de instructeur zei: ‘ Koppelen,Isabella, ga 2e versnelling. ’ Ik ging de koppeling intrapt drukt om naar 2e versnelling te schakelen, maar ik raakte niks met mijn voet want de instructeur had dat al gedaan. Ja, Ik begrijp de instructeur want hij moet voor de veiligheid op de weg verantwoordlijk zijn, maar de vlogende keer wil ik zelf koppelen en schakelen.
Toen de les klaar was, maakte ik een afspraak met de instructeur, hij was een beetje dominant, hij maakte het op volgende week dinsdag, maar ik wil het op woensdag, op dat moment, werd de instructeur gek. Ik glimlachte: ‘ Hi, instructeur, na twee of drie keer zijn we aan elkaar gewend.
Nadat ik het verhaal aan mijn man vertelde, zei mijn man : ‘ Mijn schat is niet zo slecht, want meestel krijgen studenten stress van de instructeur. ’ Hei, hei, ik ben trots op mezelf.
Liya ook heeft gezegd dat de instructeur goed is want hij wil me alles leren.
Volgende keer moet ik op een hoofdweg rijden. |