Post by 学习工作生活三不误;3233609
Geweldig. Je bent misschien de eerste autochtone nederlander die een post op ggd heeft geplaatst. Welkom.
Haha dank je! Het is een interessant forum voor me, voor zover ik de posts begrijp
Post by Pendragon;3228583
"Een grote verscheidenheid van ideeën" lijkt me dus op zich niet incorrect. Maar bijvoorbeeld een zin als "Een tekort van ideeën" is wel incorrect, hier moet wel echt 'aan' gebruikt worden. Ik zal eens navragen of iemand hier een vaste regel voor kent, maar waarschijnlijk is er gewoon een lijst woorden die met 'aan' gecombineerd worden terwijl 'van' voor andere woorden standaard is. Meacount: ik heb het even nagevraagd, het lijkt erop dat "een verscheidenheid van ideeën" toch niet correct is.. Misschien is de regel dat 'verscheidenheid' altijd met 'aan' samen gaat. Als ik een voorbeeld kan bedenken waar 'verscheidenheid' niet met 'aan' samengaat laat ik het weten.
Wat je in het Nederlands wel vaker ziet is dat woorden in vaste combinaties voorkomen. Waar in andere talen vaak de functie van het woord het belangrijkst is (bijvoorbeeld: 'naar wat voor type woord verwijst het'), is het in het Nederlands soms belangrijker met welk specifieke woord het samen gaat (bij bepaalde werkwoorden en zelfstandignaamwoorden horen bjipaalde voorzetsels, als vaste combinaties). Bijvoorbeeld "verdenken + van", "medeplichtig zijn + aan", "stil zijn + van" ('hij is stil van verbazing').
Het kan zijn dat er nog een andere regel achter zit, maar over het algemeen is het misschien het beste om de lidwoorden (aan, van) en de werkwoorden/zelfstandignaamwoorden als combinaties te leren.
Post by degroente;3234621
Hallo Pendragon,
Ik heb eenn vraag.
Kees vindt het heerlijk om een dagje naar het strand te gaan. Hij voelt zich daarna een totaal ander mens.
Why is ander instead of andere used ahead of mens, a 'de' word? I'll answer in English.
'Mens' is a word that can be used in different ways:
-'De mens' refers to mankind in general, not to a specific person. For example "de evolutie van de mens", 'the evolution of mankind'.
-'Het mens' refers to a specific person. For example "het mens (or better: 'dat mens') veroorzaakt altijd problemen", 'that person always causes trouble'. In this specific example it's used in a somewhat negative way, talking about someone as 'dat mens' sounds unfriendly. It's a colloquial way of speaking.
So I assume that 'mens' is combined with 'ander' in your example because it refers to a specific person (Kees) rather than mankind. But I'm not sure if that completely explains it, there may be more behind it.
By the way usually 'het mens' has a negative meaning, but 'een mens' is completely neutral.
Haha thanks for your questions, actually they're quite complicated! It's interesting for me to try to solve them. But it may be good to also ask a teacher about it, if you're following lessons, because I don't know if my explanations are general rules or if there are exceptions to them. |