B-rijbewijs
Ik heb mijn B-rijbewijs. Moet ik mijn T-rijbewijs halen?
Nee. Als je op 1 juli 2015 een B-rijbewijs bezit, mag je hiermee in de periode tussen 1 juli 2015 en de datum waarop je rijbewijs verloopt, een LBT en MMBS besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs ná 1 juli 2015 zal de categorie ’’T’’ automatisch worden bijgeschreven. Na de overgangsperiode (juli 2015 - juli 2025) is het niet meer mogelijk een B-rijbewijs om te wisselen voor een rijbewijs B + T. Vanaf juli 2025 mag je een LBT of een MMBS alleen besturen als je een T-rijbewijs hebt.
Ik heb mijn B-rijbewijs op mijn 17e behaald via 2toDrive. Mag ik een LBT besturen en heb ik ook recht op het T-rijbewijs?
Ja, maar pas nadat je 18 jaar bent geworden. Dan hoeft er geen begeleider meer mee en is een begeleiderspas niet meer nodig. Overigens geldt dit alleen als je het B-rijbewijs voor 1 juli 2015 hebt behaald.
Ik heb een B-rijbewijs en ik kan/wil niet wachten op mijn T-rijbewijs tot mijn verlenging. Kan ik hem al eerder krijgen?
Ja, vanaf 1 juli 2015 kun je een B-rijbewijs omwisselen voor een B + T-rijbewijs, maar alleen als je het B-rijbewijs vóór 1 juli 2015 hebt behaald. De kosten zijn voor eigen rekening. Het eerder omwisselen is alleen noodzakelijk als je in het buitenland op een tractor wil rijden. Zo hebben Duitsland en België hun eigen rijbewijzen voor landbouwvoertuigen. Verder is het niet noodzakelijk om direct om te wisselen, want als je voor 1 juli 2015 je B-rijbewijs hebt gehaald, mag je tot het moment van vernieuwing gewoon een LBT of MMBS besturen.
|