荷乐网下载手机App | 客服热线:0031(0)104133904
Heeft iemand gehoord wat HBO SCHAKEL is?

Met wat soort diploma mag je die soort opleiding doen?

Hoelang duurt die opleiding?

Welke HBO heeft schakel klas?

Kan iemand me wat informatie geven?

Bedankt!!!

精彩评论5

荷兰公牛  海贼王  2005-5-6 02:04:16 | 显示全部楼层 来自: 荷兰

回复: Een paar vragen!

ik weet niet hoor , ga maar iemand anders vragen
JJhappy  高级海盗  2005-5-6 02:10:57 | 显示全部楼层 来自: 荷兰

回复: Een paar vragen!

Post by 荷兰公牛
ik weet niet hoor , ga maar iemand anders vragen
ik ook
henkjan  ↗贵宾↗  2005-5-6 05:45:04 | 显示全部楼层 来自: 荷兰

回复: Een paar vragen!

Workshop: “HBO-schakel”

Overgangsjaar voor Allochtonen om door te stromen naar de HBO





Introductie

Allochtone jongeren, met in hun land van herkomst een opleiding op minimaal HAVO-niveau, komen voor verschillende problemen te staan wanneer ze willen doorstromen naar het HBO in Nederland. Een overgangsfase in de vorm van een ‘schakeljaar’ kan een oplossing bieden hiervoor.



Problemen:

- Het niveau van het middelbaar onderwijs buiten Nederland varieert sterk. Een goede beoordeling van het niveau van de studenten is van belang

- Vluchtelingstudenten naar Nederland gekomen, zijn vaak niet in het bezit van diploma’s of certificaten van hun vooropleiding

- Om in Nederland een HBO-opleiding goed te kunnen doorlopen, is het belangrijk dat zij bepaalde ‘Westerse vaardigheden’ beheersen.



Wat is nodig?


  • Aantoonbaar kennisniveau om een HBO-opleiding te starten;
  • Beheersing van de Nederlandse taal (minimaal NT2, programma II);
  • Beheersing van de Engelse taal;
  • Kennis van het onderwijssysteem, de begeleidingsmogelijkheden en de omgangsvormen;
  • Computervaardigheden;
  • Assertiviteit;


Wat biedt een HBO-schakeljaar?


  • Toelatingsexamen;
  • Nederlands;
  • Engels;
  • Wiskunde A of B;
  • ICT;
  • Orientatie op de samenleving, dit is vergelijkbaar met maatschappijleer;
  • Orientatie op studie/beroep, hierbij gaan de jongeren op kijkstage bij verschillende opleidingen;
  • Daarnaast nog 2 vakken uit: scheikunde, biologie, natuurkunde, economie, management & organisatie of geschiedenis


Nut van het schakeljaar

Het is in veel gevallen ‘technisch’ mogelijk voor allochtonen om, na het volgen van een inburgeringscursus direct aan een HBO-opleiding te beginnen. Toch kan het doorlopen van een HBO schakeljaar zeer zinvol zijn, omdat er een reeel beeld wordt aangebracht van het studeren in het HBO:

- Tav cultuurverschillen;

- Tav leerverschillen, vb. werken in projectgroepen;

- Wegwijs in het Nederlandse onderwijssysteem;



Resultaat is dat allochtone jongeren die een schakeljaar hebben gevolgd veel beter in staat zijn een HBO-opleing te doorlopen dan allochtonen die dit niet hebben gedaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat 60% van alle allochtonen die een schakeljaar hebben gevolgd uiteindelijk een diploma haalt in het hoger onderwijs. Van degenen die geen schakeljaar hebben gevolgd haalt slechts 35% uiteindelijk een diploma.

对国外人来说,融入计划学习结束后,在学习hbo学历之前,有一年的过渡期学习,以为学习hbo打好基础,垫个底,毕竟是国外人人,什么都需要更进一步的熟悉。
ziyu  ↗贵宾↗  2005-5-9 03:11:52 | 显示全部楼层 来自: 荷兰

回复: Een paar vragen!

Hartstikke bedankt voor uw informatie...


ik heb een prive vraag, heeft u HBO schakel ervaring? wilt u het eventjes vertellen als u dat niet zo erg vindt...

henkjan  ↗贵宾↗  2005-5-9 16:29:56 | 显示全部楼层 来自: 荷兰

回复: Een paar vragen!

Nee, hoor, Ik heb het niet gedaan.
您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

快速回复 返回顶部 返回列表

关于此网站上的Cookie

我们使用 Cookie 来个性化和改善您在我们网站上的使用体验,了解您如何使用本网站和为您提供量身定制的广告或咨询。 如果您继续使用我们的网站,即代表您同意我们使用 Cookie政策。 请访问我们Cookie条款隐私条款,了解最新内容。

接受