Ondanks verschillende heffingen en belastingen loont het soms een auto uit de Verenigde Staten te importeren. Zo zijn exclusieve Porsches vanuit de VS zeer gewild en kan het voordeel oplopen tot wel 15.000 euro
"De import van auto’s neemt jaarlijks toe en die trend lijkt door te zetten", aldus de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Afgelopen jaar steeg het aantal geïmporteerde vierwielers met 24 procent naar 96.608.
Opvallend is de toenemende vraag naar wagens uit de Verenigde Staten. De lage dollar is voor veel Nederlanders een reden hun droomauto uit dat land te importeren. Dat kunnen kleine jonge Aziatische auto’s zijn of Amerikaanse oldtimers, zoals bijvoorbeeld een Ford Mustang uit 1966.
De typische zwaardere benzinegebruikers worden ook veel geïmporteerd, laat Bap Hop van importauto's.nl weten. “En natuurlijk zal die nieuwe eigenaar eveneens last ondervinden van de hogere benzineprijzen. Maar mensen die een wagen met hoger verbruik invoeren, kunnen het tanken ook best betalen”, aldus Hop.
Het zijn voornamelijk exclusieve auto's waar de vraag naar toeneemt. "Voor deze week heb ik onder meer een Aston Martin, een Porsche 911 cabrio en een Infiniti op de lijst staan", zegt Hop. De voordelen voor nieuwere types kunnen oplopen tot 15.000 euro. Voor oudere modellen is het voordeel globaal maximaal 10.000 euro.
Opvallend is de vraag naar Amerikaanse Porsches. "Dat komt omdat het aanbod in de VS zo groot is. Het zijn voornamelijk liefhebbers die een bepaald type, met een specifieke kleur lak en interieur zoeken. Die zijn niet overal verkrijgbaar."
“Ook jonge luxe auto’s die nog niet in Nederland beschikbaar zijn, zijn in trek. Zoals de Japanse Infiniti, het paradepaardje van Nissan”, stelt Hop. De aanschafprijzen van geïmporteerde modellen verschillen van 10.000 euro tot wel boven de 65.000 euro.
“De grote benzineslurpers zijn in ons land vrij prijzig en worden daarom vanuit de VS overgebracht. In Nederland hebben we ook last van de hogere olieprijs, maar wij zijn daar wel aan gewend”, zegt Hop.
“Wie een auto uit de Verenigde Staten invoert, moet wel rekening houden met een minimale kostenpost van 4000 euro. Onder meer voor het transport”, laat Hop weten.
Ook moet betaald worden voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM), invoerheffing van 10%, en 19% BTW. Desondanks loont het in sommige gevallen om een auto vanuit de VS te importeren.
Ondanks de voordelen haken veel mensen af, vanwege de papieren rompslomp die een aankoop met zich mee brengt. Hop importeerde vorig jaar één wagen per maand uit de Verenigde Staten. “Begin dit jaar liep de vraag naar auto’s uit de VS op naar meer dan drie auto’s per week".
Maar wat is de kans dat je een barrel koopt? De meeste aanschafte auto's worden overgebracht zonder dat de eigenaar er ooit een testritje in heeft gereden. Gelukkig zijn in de VS bolides voorzien van een Car Fax report, een paspoort van de auto. Na het opvragen van dit paspoort weet je precies wat de aanschaf inhoudt.
"De VS kent een strenge wet op productaansprakelijkheid, veel strikter dan hier in Nederland. Daarom zijn sommige bedrijven en mensen heel transparant over hun producten, waaronder auto's", aldus Hop.
Vorig jaar zijn er 1.739 auto’s vanuit de VS ingevoerd. Hop signaleert dat de vraag blijft toenemen, vooral wanneer mensen op de hoogte zijn van de financiële voordelen bij verschillende wagens. Zijn orders blijven toenemen.
De verwachting is dat de vraag naar geïmporteerde auto’s over tien jaar toeneemt. Het kabinet heeft namelijk een plan klaar liggen om de aanschafbelasting voor auto’s (BPM) te verlagen en geleidelijk om te vormen tot een CO2-heffing. In 2018 moet die taks helemaal zijn verdwenen.
De autobranche stelde dit onder meer als voorwaarde voor het akkoord gaan met de invoering van de kilometerheffing.
“Dit zullen de autodealers niet leuk vinden. Het maakt het aantrekkelijker om tweedehands auto’s over de grens te halen”, zegt Hop.
Volgens Bovag zal dit allemaal wel meevallen, omdat de geïmporteerde auto’s meestal toch niet in Nederland voorradig zijn. Import is vooralsnog geen bedreiging voor de Nederlandse autobranche, laat Mark Dansik van Bovag weten. Wel signaleert hij dat de invoer enorm is gegroeid en dat deze zal blijven toenemen.
Als exportland zet Nederland zichzelf wat auto's betreft niet echt op de kaart. “Vooral Oost-Europese landen halen vanuit Nederland auto’s. In Polen is de consumentenvoorkeur anders, daar houden ze van grote vijfdeursauto's met veel bagageruimte en kijken ze minder om naar onderhoud. Sedans uit Nederland met een enorme kofferbak zijn dan ook erg geliefd. Deze auto's worden in Nederland verkocht vlak voordat ze toe zijn aan een grote beurt”.
Goed lezen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |