荷乐网下载手机App | 客服热线:0031(0)104133904
本帖最后由 zhuyan1113 于 2018-3-8 13:38 编辑

     本人持5年MVV签证(从2015年底开始有效),因老公计划去中国学习中文,所以本人也舍命陪君子,计划今年8月底拖家带口(娃也1岁多了)一起回国待上一年。所以问题就来了,我持MVV签证到底在中国能带多久,我孩子老公无所谓,一个有旅行证,一个有学生签,所以我老公就写了一封超级详细的email,把问题一五一十的列了出来发给了移民局(打电话等待时间太长,而且白纸黑字到时候出了什么问题也是移民局的责任,主要怕老婆回不来了!)以下内容主要基于本人亲身经历,但是移民局的回复也超级详细了,我把email也放在下面,荷兰语好的就直接看,不好的我建议大家也试着看看,就当学习荷兰语,有问题再留言吧,我会积极回复大家!如果有类似经历的朋友们也欢迎在下面留言讨论,我这次回家还得把萨摩耶也带回去,所以之后还有好多麻烦事情,以后慢慢分享经验(重点我用红色字体标出来了)
我老公的叙述:

Beste heer, mevrouw, Ik stuur u deze e-mail naar aanleiding van een vraag omtrent het onderwerp Verblijf buiten Nederland. Mijn situatie is als volgt: In november 2016 is mijn Chinese vriendin naar Nederland gekomen. Zij heeft een tijdelijk verblijfsvergunning. In 2017 zijn wij getrouw en inmiddels hebben we ook een zoon. Mijn vrouw is reeds geslaagd voor haar inburgering en is zelfs al bezig met de Nederlandse taal op B2 niveau. Ons plan is om haar tijdelijke verblijfsvergunning te verlengen zodra dit mogelijk is. Momenteel zijn wij na aan het denken om tijdelijk naar China te gaan. Ikzelf wil graag een opleiding Chinees gaan volgen. De studie zal 1 studiejaar in beslag nemen. Mijn vrouw zou graag mee willen, maar wij weten niet of dit problemen gaat opleveren bij de verlenging van haar verblijfsvergunning. De website is wat onduidelijk omtrent dit onderwerp. Op de site staat letterlijk: "U mag maximaal 6 maanden achter elkaar buiten Nederland zijn. Of u mag 3 jaar achter elkaar elk jaar maximaal 4 maanden buiten Nederland zijn." Hoe moeten wij dit interpreteren? Mogen wij bijvoorbeeld nog naar het buitenland als mijn vrouw 6 maanden achter elkaar in het buitenland verbleven is in deze vijf jaar? Mag mijn vrouw 4 maanden in het buitenland verblijven, vervolgens terugkomen naar Nederland, en dan weer een bepaalde periode (bijv. 3 maanden) in het buitenland verblijven? Of betreft het een keuze tussen OF 6 maanden aaneengesloten naar het buitenland en daarna niet meer binnen de vijf jaar OF in 3 jaar maximaal 4 maanden per jaar naar het buitenland? Of mag het beide en mag mijn vrouw in deze 3 jaar ook eenmalig 6 maanden in het buitenland achter elkaar verblijven? En mogen wij in hetzelfde jaar dan bijvoorbeeld nog naar het buitenland op vakantie? En hoe moeten wij de jaren interpreteren? Betreft het hier kalenderjaren, of voortschrijdende jaren met de ingangsdatum van het huidige verblijfsvergunning? En mag mijn vrouw bijvoorbeeld in het derde jaar 6 maanden in het buitenland verblijven en in het vierde of vijfde jaar van haar verblijfsvergunning weer? (telt het het derde jaar bijvoorbeeld mee bij het eerste en tweede jaar van haar verblijf, en staan het vierde en vijfde jaar hier los van)? Zoals u ziet is de tekst op uw website op vele manieren te interpreteren. Dit veroorzaakt veel onduidelijkheid in onze situatie. Ik hoop dat u met een uiteengezet antwoord het een en ander voor ons kunt verhelderen, zodat wij duidelijk weten waar wij aan toe zijn. Alvast hartelijk dank voor uw reactie. Hartelijke groet!...

移民局回复:
Geachte heer Leysma,

Onze excuses voor deze late reactie op uw e-mail.

Naar aanleiding van uw e-mail bericht ik u als volgt.

Of en hoe lang de Nederlandse verblijfsvergunning van uw echtgenote geldig blijft gedurende een verblijf in het buitenland hangt af van een aantal factoren.

Een reguliere vergunning type I (of II) kan worden ingetrokken of niet worden verlengd als iemand zijn/haar hoofdverblijf buiten Nederland verplaatst. Ook kan een verblijfsvergunning worden ingetrokken als iemand niet meer voldoet aan de voorwaarden waaronder deze is verleend. Bij gezinsmigratie geldt onder meer de voorwaarde dat uw partner in Nederland ingeschreven moet staan op hetzelfde adres als u, de referent.

Aanwijzingen voor verplaatsing van het hoofdverblijf buiten Nederland zijn onder andere:

•         uitschrijving uit de Basisregistratie Personen (BRP);
•         de afmelding bij de Belastingdienst wegens vertrek naar het buitenland;
•         het opzeggen van uw (zorg)verzekeringen;
•         het nemen van ontslag bij de werkgever of bedrijfsbeëindiging;
•         het opzeggen van een bank- of girorekening;
•         het laten overmaken van periodieke uitkeringen naar een adres buiten Nederland;
•         het (onder)verhuren aan derden van de woning in Nederland.

Vestiging van het hoofdverblijf buiten Nederland wordt ook aangenomen als iemand meer dan zes achtereenvolgende maanden buiten Nederland heeft verbleven, of voor het derde achtereenvolgende jaar meer dan vier achtereenvolgende maanden buiten Nederland heeft verbleven.

Om uw vraag hierover te beantwoorden: Er wordt per kalenderjaar gekeken. En het gaat hierbij om achtereenvolgende maanden; losse periodes binnen een jaar of over verschillende jaren worden niet bij elkaar opgeteld.

In het geval van onvoorziene en bijzondere omstandigheden hoeft een langer verblijf in het buitenland dan hiervoor genoemd niet in alle gevallen te leiden tot intrekking van de vergunning. Dit zal aan de hand van aangeleverde bewijsstukken beoordeeld worden op grond van de individuele situatie.

Mocht de vergunning ingetrokken of niet verlengd worden, dan kan bij terugkeer naar Nederland opnieuw een MVV en een verblijfsvergunning aangevraagd worden voor verblijf bij partner, er zijn dan wel weer legeskosten verschuldigd en ook moet voldaan worden aan alle geldende voorwaarden voor gezinsmigratie.

Tot slot wijs ik er voor de volledigheid graag nog op dat het Hof van Justitie op 10 mei 2017 uitspraak heeft gedaan in het arrest Chavez-Vilchez. Dit arrest maakt het voor een niet-Nederlandse verzorgende ouder mogelijk om verblijfsrecht aan te vragen bij een kind met de Nederlandse nationaliteit. Hierbij geldt geen MVV- en inkomensvereiste. Een dergelijke aanvraag moet in persoon ingediend worden, op afspraak, bij een IND loket in Nederland. Het gaat dan om een aanvraag ‘Toetsing aan het EU gemeenschapsrecht’. De Nederlandse ambassade kan eventueel een faciliterend visum verschaffen voor de komst naar Nederland. Meer informatie vindt u onder het kopje ‘EU’ op onze website, bij ‘U hebt een minderjarig Nederlands kind’.

Graag breng ik in herinnering dat deze e-mailservice van de IND uitsluitend is opgericht voor het beantwoorden van algemene vragen over het Migratie-, Asiel- en Naturalisatiebeleid van de Nederlandse overheid. Dit heeft te maken met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Met dossier-gerelateerde vragen aan de hand van een V-nummer (bijvoorbeeld over de aan uw vrouw verleende verblijfsvergunning), en voor nadere assistentie met betrekking tot jullie persoonlijke situatie nodigen wij u vriendelijk uit om ons te bellen. Het Klantinformatiecentrum van de IND is bereikbaar op telefoonnummer 088-0430430, op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. De medewerker van dienst staat u graag te woord.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

精彩评论10

A.G  见习海盗  2018-3-8 16:39:20 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
妈呀,你这样回去一年也不划算呀
zhuyan1113  见习海盗  2018-3-9 07:04:12 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
A.G 发表于 2018-3-8 16:39
妈呀,你这样回去一年也不划算呀

没办法,我们是多方面考虑,老公要学中文,也正好在孩子语言敏感的时候回去把普通话也掌握好,回来再过一年他也可以上小学了,划不划算也就是次要的了。
水手怕水  中级海盗  2018-3-11 12:56:41 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
理论上来说没多大关系: 在中国读书一学年,通常情况下九月开学到第二年七月份结束课程。举例2018年9月1日开课,你在2018年1月到8月都是生活在荷兰,然后在9月份开始去中国,2018年全年你在4个月不在荷兰。 而且2019年七月份学期结束,你还是能回荷兰。 只要不断荷兰保险和注销地址,和交该期间的税。 还有就是这一学年你家人读书,如果他没有荷兰收入,恐怕ind会取消他担保的权利。
1yunChung  初上贼船  2018-7-27 13:24:25 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
所以你回国了吗 亲?我跟你情况也很像我今年3月拿到mvv的签证也是5年,我老公和荷兰人,然后现在公司想外派他去中国3年…我好纠结啊 如果我跟是不是就一定要重新申请mvv了…然后我也有工作了在荷兰

harp  四海霸王  2018-10-18 04:06:59 | 显示全部楼层 来自: 中国
1yunChung 发表于 2018-7-27 13:24
所以你回国了吗 亲?我跟你情况也很像我今年3月拿到mvv的签证也是5年,我老公和荷兰人,然后现在公司想外派 ...

亲,你怎么解决的?
一定要重新申请吗?直接改purpose可以吗?
zhuyan1113  见习海盗  2018-11-16 04:26:18 | 显示全部楼层 来自: 中国湖北武汉
1yunChung 发表于 2018-7-27 13:24
所以你回国了吗 亲?我跟你情况也很像我今年3月拿到mvv的签证也是5年,我老公和荷兰人,然后现在公司想外派 ...

不好意思回来一直没有看荷乐网,你的情况和我的情况其实是差不多的,移民局有针对特殊情况的宽容政策,需要提交申请表,但是这种特殊情况貌似不包含因荷兰伴侣工作而产生的不便,我建议你还是给移民局发邮件询问,如果不行,你也只能按照我帖子里红色部分的要求实行。邮件只是为了到时候有个证明,毕竟白纸黑字,有理说。我现在也得定期回去一次,还好我老公也正好有个寒假和暑假,也正好到了我回荷兰的时间,可以一起回去!
萧筱爱吃肉  初上贼船  2019-1-11 14:41:25 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
1yunChung 发表于 2018-7-27 13:24
所以你回国了吗 亲?我跟你情况也很像我今年3月拿到mvv的签证也是5年,我老公和荷兰人,然后现在公司想外派 ...

请问你的问题解决了么?我也是类似的问题
1yunChung  初上贼船  2019-1-12 22:33:29 来自手机  | 显示全部楼层 来自: 荷兰
harp 发表于 2018-10-18 04:06
亲,你怎么解决的?
一定要重新申请吗?直接改purpose可以吗?

我们没有回去了
1yunChung  初上贼船  2019-1-12 22:34:05 来自手机  | 显示全部楼层 来自: 荷兰
萧筱爱吃肉 发表于 2019-01-11 14:41
请问你的问题解决了么?我也是类似的问题

我们不回去了
12下一页
您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

快速回复 返回顶部 返回列表

关于此网站上的Cookie

我们使用 Cookie 来个性化和改善您在我们网站上的使用体验,了解您如何使用本网站和为您提供量身定制的广告或咨询。 如果您继续使用我们的网站,即代表您同意我们使用 Cookie政策。 请访问我们Cookie条款隐私条款,了解最新内容。

接受