荷乐网下载手机App | 客服热线:0031(0)104133904
本帖最后由 jasper713 于 2012-2-29 20:45 编辑

Ik ben eerlijkheidshalve nog nooit naar een wokrestaurant geweest; te volks, te massaal. Naar mijn (ongefundeerde) mening waren wokrestaurants een soort veredelde buurtchinezen.  Echter, verleden week was ik bij Wok de Mallejan. Niet alleen een wokrestaurant, ook nog eens de grootste van Europa.



Het restaurant is slechts bereikbaar met de auto, wat het voor mij lastig maakte om er te komen. Maar bij binnenkomst was het op en top chinees; oude meubels grote banken zoals je ook ziet in hotels en restaurants in Beijing en Sjanghai, orchideeën en een groot houtsnijwerk. Veel Nederlanders zullen dit kitsch en overdadig vinden, maar het hoort nu eenmaal zo!

Het restaurant heeft naast wok ook traditioneel chinees eten (dumplings, hotpot, kippenpootjes) en ouderwets Hollands chinees (babi pangang, foe yong hai etcetera). Er is zelfs de mogelijkheid om een harinkje weg te happ
en, iets wat niet past in een chinees restaurant, en wat ze naar mijn mening ook gerust weg kunnen laten.


Ik kwam voor de Hotpot (chinees fondue). En heb me dus verre gehouden van haring, kipsaté en kroepoek. En dit was geweldig.



Ik heb in China ook wel chinees gefondued, maar daar kreeg je alles aan tafel geserveerd. Hier moet je zelf je keuze maken. Dit is voor een Nederlander lastig. Er zijn 18 potjes waar je zelf dipsausjes mee kan samenstellen. We hebben vooraf een korte cursus gekregen wat bij wat hoort, maar dit vergeet je te snel, en is niet standaard. Het zou helpen een klein receptenboekje bij iedere tafel neer te leggen met wat ideeën voor lekkere dipsauzen, met een indicatie van de pittigheid, of het zoet of zout is etcetera. Een kleine handleiding chinees fondue in dat boekje kan dit echt tot een event maken dat meer Nederlanders zou trekken dan het nu doet.
Het eten was verder heerlijk, niets op aan te merken. Een ruime keus aan vis, vlees, en groenten die je kon dopen in je soep. Het smaakte zoals het hoorde, zoals ik het zelf ook in Wuhan heb ervaren in een hotpot restaurant. Mijn complimenten daarvoor! Ook de Chinese hapjes (linksonder, met veiligheidswaarschuwing voor de 'Hollandse' gasten voor de specifieke smaak) waren heerlijk. Als dessert is er voor de Hollanders een ijskaart, met banana splits, een ijsbeker en dame blanche. Dit is zonde! Als je goed zocht tussen de vele buffets dan waren er heerlijke warme kokosmelk met tapioca, vers fruit en cakejes met gecondenseerde melk. Zelf zul je dit niet snel als toetje herkennen; het is dan ook jammer dat er niet een keuze is om bij een serveerster een blad met Chinese desserts te bestellen zodat je alles kunt uitproberen.

Dit leidt mij terug naar mijn eerste mening over wokrestaurants; de massaliteit. Ikzelf zou hier nooit naar toe gaan, en het is de vraag of de huidige bezoekers de mensen zijn die willen experimenteren met echt chinees eten. Een hotpotrestaurant in het centrum van een grote stad, met goede aankleding, uitleg en hulp aan tafel zou vele malen meer mensen enthousiast maken, en misschien wel een nieuwe rage ontketenen. De focus ontbreekt in dit restaurant; Hollandse hapjes naast typisch chinees, naast een bami-spektakel show, naast een wokeiland, tegenover de ballenbak. Dat is jammer, en doet de kwaliteit en de zorg die besteed is aan de typisch Chinese gerechten (ik kan niets zeggen over de anderen, aangezien ik die niet heb geproefd) niet ten goede komen.

Nog bedankt voor het heerlijke eten en de zeer aangename middag oftewel:
谢谢这次吃饭!
IMG_0293-small.jpg
IMG_0302-small.jpg
IMG_0307-small.jpg
IMG_0314-small.jpg
IMG_0317-small.jpg
IMG_0325-small.jpg
IMG_0330-small.jpg
IMG_0333-small.jpg
IMG_0336-small.jpg
IMG_0343-small.jpg

精彩评论20

hangten  ↗Heel Lekker探员↗  2012-2-29 21:44:50 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
Het is een leuk recensie om te zien hoe een Nederlander ervan vind!
loveinholland  ↗版主↗  2012-2-29 22:18:57 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
不懂荷兰语的朋友们,可以像我一样用google chrome来看个大概……不过,还是有点云里雾里……各位达人还有别的方式来解决不懂荷兰语但又想读荷兰文的困境不……

P.S.:最后一张出现了萌萌少女心小盆友~
费耶诺德小男孩  ↗分区管理员↗  2012-2-29 22:30:46 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
荷兰人眼中的中餐!
opapa  管理员  2012-2-29 22:35:41 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
哇塞,这是GGD的首篇荷兰网友的主题帖。。。我看的泪流满面啊~~ 值得纪念!
boemboebali  初上贼船  2012-3-1 01:46:58 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
Fondue is een soort van Chinees eten, is heel gebruikelijk voor Chinese spreken. Eet fondue in China is erg handig ook veel Chinezen graag een voeding te eten. In feite, waar fondue is veel meer soorten en variëteiten van de Chinese, toen het Nederlandse volk  fondue eten wanneer er een vertrouwdheid en een gevoel van warmte, het is ook omdat het eruit ziet, zodat de Chinezen in Nederland kan eten fondue op erg blij mee. Ik terloops emotie, lachte.Tot slot wil ik zeggen dat dit restaurant is erg goed.
evilcells  版主  2012-3-1 08:25:18 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
Dag Jasper,

Ten eerste, bedankt voor jouw geweldige recensie.

Jij hebt groot gelijk. In de loop der jaren hebben wokrestaurants een (in mijn ogen) slechte reputatie opgebouwd. Daarom wil de Wok de Mallejan ook zich onderscheiden van andere traditionele wokrestaurants. Dat heeft de eigenaar op zich wel goed gedaan. De kwaliteit en de zorg proef je gewoon in het eten. Maar het is jammer dat de klant dit zelf moet gaan 'uitzoeken'. Bijv. de Hotpots, Hotpots is zeker niet onbekend in China, maar zelfs de echte Chinezen weten niet hoe ze die dipsauzen moeten gaan samenstellen. Dus een receptboekje zal wel erg handig zijn voor zowel de Nederlandse gasten als de Chinese gasten.
米王的选择  ↗版主↗  2012-3-1 11:57:00 | 显示全部楼层 来自: 英国
Het restaurant is slechts bereikbaar met de auto, 哈哈 估计是从den bosch或者r’dam那个方向去的, 修路后要提前出去,跟着gps走会走错...

写这个哥们家里应该有个中国媳妇/gf  ,能习惯吃火锅的荷兰人很少...
豚仔~  见习海盗  2012-3-1 11:59:42 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
opapa 发表于 2012-2-29 22:35
哇塞,这是GGD的首篇荷兰网友的主题帖。。。我看的泪流满面啊~~ 值得纪念! ...

美食力量大!
费耶诺德小男孩  ↗分区管理员↗  2012-3-1 12:01:23 | 显示全部楼层 来自: 荷兰
豚仔~ 发表于 2012-3-1 11:59
美食力量大!

写的不错!
123下一页
您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

快速回复 返回顶部 返回列表

关于此网站上的Cookie

我们使用 Cookie 来个性化和改善您在我们网站上的使用体验,了解您如何使用本网站和为您提供量身定制的广告或咨询。 如果您继续使用我们的网站,即代表您同意我们使用 Cookie政策。 请访问我们Cookie条款隐私条款,了解最新内容。

接受