本帖最后由 jasper713 于 2012-2-29 20:45 编辑
Ik ben eerlijkheidshalve nog nooit naar een wokrestaurant geweest; te volks, te massaal. Naar mijn (ongefundeerde) mening waren wokrestaurants een soort veredelde buurtchinezen. Echter, verleden week was ik bij Wok de Mallejan. Niet alleen een wokrestaurant, ook nog eens de grootste van Europa.
Het restaurant is slechts bereikbaar met de auto, wat het voor mij lastig maakte om er te komen. Maar bij binnenkomst was het op en top chinees; oude meubels grote banken zoals je ook ziet in hotels en restaurants in Beijing en Sjanghai, orchideeën en een groot houtsnijwerk. Veel Nederlanders zullen dit kitsch en overdadig vinden, maar het hoort nu eenmaal zo!
Het restaurant heeft naast wok ook traditioneel chinees eten (dumplings, hotpot, kippenpootjes) en ouderwets Hollands chinees (babi pangang, foe yong hai etcetera). Er is zelfs de mogelijkheid om een harinkje weg te happen, iets wat niet past in een chinees restaurant, en wat ze naar mijn mening ook gerust weg kunnen laten.
Ik kwam voor de Hotpot (chinees fondue). En heb me dus verre gehouden van haring, kipsaté en kroepoek. En dit was geweldig.
Ik heb in China ook wel chinees gefondued, maar daar kreeg je alles aan tafel geserveerd. Hier moet je zelf je keuze maken. Dit is voor een Nederlander lastig. Er zijn 18 potjes waar je zelf dipsausjes mee kan samenstellen. We hebben vooraf een korte cursus gekregen wat bij wat hoort, maar dit vergeet je te snel, en is niet standaard. Het zou helpen een klein receptenboekje bij iedere tafel neer te leggen met wat ideeën voor lekkere dipsauzen, met een indicatie van de pittigheid, of het zoet of zout is etcetera. Een kleine handleiding chinees fondue in dat boekje kan dit echt tot een event maken dat meer Nederlanders zou trekken dan het nu doet.
Het eten was verder heerlijk, niets op aan te merken. Een ruime keus aan vis, vlees, en groenten die je kon dopen in je soep. Het smaakte zoals het hoorde, zoals ik het zelf ook in Wuhan heb ervaren in een hotpot restaurant. Mijn complimenten daarvoor! Ook de Chinese hapjes (linksonder, met veiligheidswaarschuwing voor de 'Hollandse' gasten voor de specifieke smaak) waren heerlijk. Als dessert is er voor de Hollanders een ijskaart, met banana splits, een ijsbeker en dame blanche. Dit is zonde! Als je goed zocht tussen de vele buffets dan waren er heerlijke warme kokosmelk met tapioca, vers fruit en cakejes met gecondenseerde melk. Zelf zul je dit niet snel als toetje herkennen; het is dan ook jammer dat er niet een keuze is om bij een serveerster een blad met Chinese desserts te bestellen zodat je alles kunt uitproberen.
Dit leidt mij terug naar mijn eerste mening over wokrestaurants; de massaliteit. Ikzelf zou hier nooit naar toe gaan, en het is de vraag of de huidige bezoekers de mensen zijn die willen experimenteren met echt chinees eten. Een hotpotrestaurant in het centrum van een grote stad, met goede aankleding, uitleg en hulp aan tafel zou vele malen meer mensen enthousiast maken, en misschien wel een nieuwe rage ontketenen. De focus ontbreekt in dit restaurant; Hollandse hapjes naast typisch chinees, naast een bami-spektakel show, naast een wokeiland, tegenover de ballenbak. Dat is jammer, en doet de kwaliteit en de zorg die besteed is aan de typisch Chinese gerechten (ik kan niets zeggen over de anderen, aangezien ik die niet heb geproefd) niet ten goede komen.
Nog bedankt voor het heerlijke eten en de zeer aangename middag oftewel:
谢谢这次吃饭!
|